SIŁA NACISKU W BRUSH CALLIGRAPHY

sila nacisku w brush calligraphy

Skąd wiedzieć, kiedy i jaką siłę nacisku zastosować podczas pisania pisakiem pędzelkowym? Jestem pewna, że ci, który zaczynają brush calligraph, są ciekawi odpowiedzi, podobnie jak ja kiedyś byłam, gdy oglądałam anglojęzyczne filmy na YouTubie i codziennie ćwiczyłam, chcąc pojąć tajniki brush calligraphy.

W brush calligraphy ważne jest, aby zrozumieć, kiedy stosować nacisk. Siła nacisku bezpośrednio wpływa na szerokość każdego pociągnięcia. Im silniejszy nacisk, tym grubsze kreski.

Ale skąd wiedzieć, kiedy – i gdzie – dodać odpowiednią siłę nacisku podczas pisania pisakiem pędzelkowym? Czym dokładnie jest nacisk? Jak tworzyć i kontrolować nacisk?

POZNAJ PISAK, KTÓRYM WYKONUJESZ BRUSH CALLIGRAPHY

Siła nacisku na pisak (a dokładniej – na jego końcówkę) zmienia się w zależności od rodzaju pisaka pędzelkowego. Nie wszystkie pisaki są takie same. Końcówki często są wykonane z różnych materiałów: syntetycznych, nylonowych lub filcowych; każda z nich jest niepowtarzalna. To właśnie rodzaj materiału, z jakiego wykonana jest końcówka, wpływa na czułość i trwałość pisaka. Miękkie wymagają lekkiego nacisku, natomiast twarde – dosyć mocnego, jeśli chcemy otrzymać grubą linię.

CZYM JEST SIŁA NACISKU W KALIGRAFII?

To siła, z jaką końcówka pisaka działa na kartkę. Nacisk może być mocny i stanowczy lub lekki i delikatny. Siła nacisku zależy od stylu i efektu, jaki chcemy osiągnąć. Podczas tworzenia brush calligraphy zastosujcie dużą siłę nacisku, aby uzyskać grube kreski, i małą siłę nacisku, aby uzyskać cienkie kreski. Zmienność grubych i cienkich kresek definiuję kaligrafię, dlatego wiedza na temat tego, jaki nacisk stosować, ma kluczowe znaczenie.

Sila nacisku w brush calligraphy_.docx

W JAKI SPOSÓB KONTROLOWAĆ NACISK?

Przed rozpoczęciem pisania upewnijcie się, że trzymacie pisak pod odpowiednim kątem, aby uniknąć strzępienia końcówki i zoptymalizować jej elastyczność. Przyzwyczajenie się do pisaka pędzelkowego może Wam zająć trochę czasu, ponieważ pisak pędzelkowy różni się od zwykłego mazaka czy długopisu.

Największą wskazówką, która pomogła mi rozwinąć poczucie kontroli nad siłą nacisku, było rozbicie liter w słowie na poszczególne elementy. Jeżeli zaczniecie od pisania dużych akapitów, nie mając opanowanych odpowiednich technik i podstaw brush calligraphy, szybko zniechęcicie się do dalszej nauki, a brak kontroli nad pisakiem wywoła w Was frustrację. Warto pamiętać, że podczas tworzenia kaligrafii nie wolno się spieszyć. Spiesząc się, ryzykujecie pogorszenie jakości Waszej pracy i zdolności opanowania odpowiedniej siły nacisku.

RÓŻNICOWANIE SIŁY NACISKU W CELU UZYSKANIA CIENKICH I GRUBYCH KRESEK

Podczas tworzenia cienkich kresek nie ma potrzeby stosowania dużego nacisku. Gdy końcówka dotyka papieru, powoli i ostrożnie rysujcie kreskę pod odpowiednim kątem, nie wywierając dużego nacisku na pisak. Aby uzyskać grubszą kreskę, zastosujcie większą siłę nacisku. Zwróćcie uwagę na sposób, w jaki wygina się końcówka. Jeżeli trzymacie pisak pod odpowiednim kątem, zobaczycie, że powstają grubsze kreski. Eksperymentujcie z różnymi siłami nacisku i obserwujcie, jakiej grubości kreski otrzymujecie.

CZY MOŻNA ZASTOSOWAĆ NACISK W NIEWŁAŚCIWY SPOSÓB?

Oczywiście, że tak. Jeżeli trzymamy pisak w nieodpowiedni sposób i pod złym kątem, nie będziemy wywierać skutecznego nacisku na końcówkę pisaka. Musicie trzymać pisak pod odpowiednim kątem, aby końcówka tworzyła odpowiedniej grubości pociągnięcia, które definiują kaligrafię. O właściwym trzymaniu pisaka napiszę wkrótce post na blogu.

Zachęcam Was do codziennych ćwiczeń. Początkującym osobom polecam zacząć od najlżejszej siły nacisku. Ćwiczenia, podczas których tworzycie cienkie i grube linie, pomogą Wam kontrolować nacisk.

Teraz Wasza kolej! Powiedzcie mi w komentarzach poniżej, jak ćwiczycie stosowanie nacisku w kaligrafii i czy macie jakąś strategię, którą chcecie się podzielić.

Pozdrawiam,

Marta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *