PRZEWODNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH W BRUSH CALLIGRAPHY

podstawy brush calligraphy

Czujecie się trochę onieśmieleni stalówką do tradycyjnej kaligrafii? A może chcecie spróbować czegoś nowego? Fałszywa kaligrafia, którą opisałam w tym poście, jest świetną alternatywą wobec tradycyjnej. Ostatnio jednak stałam się wielką fanką brush calligraphy, dlatego w dzisiejszym poście chciałabym omówić, na czym polega ta forma kaligrafii.

 

ANATOMIA PISAKA PĘDZELKOWEGO

Na początku warto się dowiedzieć, czym jest pisak pędzelkowy, który będzie nam potrzebny do brush calligraphy. Na pierwszy rzut oka może wyglądać jak regularny pisak, nie dajcie się jednak oszukać! Pisaki pędzelkowe są specjalnie zaprojektowane, tak aby zachowywały się jak pędzle do akwareli – dzięki temu można uzyskać cienkie i grube linie. Pędzelek pisaka jest w kształcie stożka z zaostrzonym czubkiem, końcówka zaś elastyczna (stopień elastyczności zależy od rodzaju pisaka).

 

PODSTAWY BRUSH CALLIGRAPHY

Brush calligraphy – podobnie jak tradycyjna kaligrafia – zależy od stopnia nacisku. Podstawą jest uzyskanie zróżnicowanych pociągnięć pisaka: grubsze pociągnięcia w dół, cienkie pociągnięcia w górę. Istnieją zróżnicowane techniki pisania. To, co działa w moim przypadku, niekoniecznie zadziała u Was, dlatego zachęcam Was do eksperymentowania.

 

TRZYMANIE PISAKA

Pisak do brush calligraphy może być trzymany na wiele sposobów. Polecam Wam go trzymać tak jak tradycyjny długopis czy ołówek. Ja osobiście lubię trzymać pisak tuż nad jego końcówką. Ważną rzeczą jest to, aby być w stanie zobaczyć pędzelek pisaka podczas pisania. Trzymajcie pisak pod kątem w taki sposób, aby opierał się na Waszej dłoni, dzięki czemu uzyskacie bardziej spójne pociągnięcia.

 

PODSTAWOWE POCIĄGNIĘCIA

W brush calligraphy – podobnie jak w tradycyjnej kaligrafii – nie jest wskazane, aby od razu zacząć naukę od pisania liter i słów. Na początku warto spędzić trochę czasu, aby zapoznać się z pisakiem.

Gdy zaczynacie przygodę z literami, pomocne jest również niemyślenie o nich jak o literach. Pomyśl o literach jak o liniach, które tworzą różne kształty. Opanowanie tych wszystkich kształtów sprawi, że łączenie liter stanie się prostsze, ponadto przyspieszy naukę pisania alfabetu w wybranym przez Was stylu.

Poniżej możecie zobaczyć dwa podstawowe pociągnięcia, które cechują kaligrafię.

Grube/dolne pociągnięcia

Grube pociągnięcia są najłatwiejsze do kontrolowania. Pociągnięcia w dół zawsze będą grubymi liniami. Istnieją pewne wyjątki, ale nie martwcie się o nie, jeśli dopiero rozpoczynacie naukę – będziecie w stanie je określić, gdy poczujecie się komfortowo podczas pisania.

Grube pociągnięcia są uzyskiwane poprzez dużą siłę nacisku wywieraną na pisak. Ćwicząc te pociągnięcia, zwracajcie uwagę na grubości kresek, jakie uzyskujecie podczas pisania z góry w dół.

grube pociagniecia

Cienkie/górne pociągnięcia

Cienkie pociągnięcia są bardziej skomplikowane i wymagają znacznie większej kontroli nad naciskiem, który wywieramy na pisak (a pisak wywiera na papier). Cienkie pociągnięcia uzyskujemy podczas pisania z dołu w górę. Dla mnie kluczową sprawą podczas tworzenia cienkich linii jest skupienie wzroku na końcówce pisaka oraz na tym, aby ledwo dotykała papieru.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki zachęcą Was do brush calligraphy i pomogą Wam ją ćwiczyć. Jak wspomniałam – przed przystąpieniem do pisania alfabetu poćwiczcie podstawowe pociągnięcia.

Zaglądajcie na blog po więcej informacji na temat tej techniki kaligrafii i hand letteringu.

Pozdrawiam

Marta

2 Responses

  1. paulina @pola.dembola pisze:

    Pora pracować nad … Naciskiem 📝😃

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *